24 اشتباه رانندگي در ايران
چندي پيش يك آزمايش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشان داد اگر يك اتومبيل در اتوبان كولرش روي درجه يك فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرويي كه شيشه راننده آن40 درصد باز است كمتر است.
دانستن برخي اشتباهات در رانندگي كه احتمال دارد خسارات سنگيني را به بار آورد خالي از لطف نيست به خصوص كه شايد بتوان گفت 70 درصد اين اشتباهات به صورت عادتي ناپسند براي ما ايرانيها درآمده است.
به گزارش عصر خودرو اين اشتباهات به شرح زير است :
1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها: اين كار فشار زيادي را به سيستم فنربندي، اكسل و سيستم ترمز اتومبيل وارد ميكند و نحوه صحيح رد شدن از دست انداز به اين صورت است كه بايد طوري برنامه ريزي كنيم كه تا قبل از رسيدن به دست انداز سرعت را كم كرده باشيم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هيچ عنوان درگير نباشد.
2- بالا كشيدن ترمز دستي بدون نگه داشتن كليد آن: چندي پيش در انگليس ديدم كه دوستم زماني كه ميخواهد ترمز دستي را بالا بكشد دكمه آن را فشار ميدهد و سپس آن را بالا ميكشد از او پرسيدم دليل اين كارت چيه؟ گفتش اولين باري كه براي امتحان رانندگي رفته بودم، سر همين كشيدن ترمز دستي منو رد كردند و براي همه خنده دار بود كه ميگفتم تو ايران همه اينطوري ترمز دستي رو ميكشند و بعدا متوجه شدم كه انگليسيها به اين دكمه كلاچ ترمز دستي مي گويند و تا زماني كه كلاچ ترمز دستي را نگرفتي نبايد آن را بالا بكشيد، بعدا خودم هم از تعدادي از دوستانم كه مكانيك را به صورت علمي مي دانند گفتند كه كشيدن ترمز دستي بدون نگه داشتن كليد آن باعث خرابي چرخ دندههاي آن و وارد آمدن فشار بيش از حد به سيم ترمز دستي مي شود (خدا رو شكر خودم اين عادت رو ترك كردم و ترمز دستي رو درست بالا ميكشم )
3- عدم تعويض به موقع روغن گيربكس: در همين تيونينگ تاك به كرات ديده شده كه افرادي خودروشان150 هزار كيلومتر يا بيشتر كار كرده و وقتي هم ازشان ميپرسي واسكازين را تا به حال تعويض كردي ميگويند مگر واسكازين هم نياز به تعويض دارد؟ در جواب بايد گفت بله واسكازين نيز مانند روغنهاي ديگر نياز به تعويض دارد كه تعويض به موقع آن باعث روان كاركردن گيربكس،سلامت گيربكس و...مي شود كيلومتر تعويض آن بستگي به نوع روغن و گيربكس اتومبيل و شرايط كاركرد آن دارد.
4- تعويض يكبار در ميان فيلتر روغن: گاهي ديده شده كه افراد فيلتر روغن را يك بار در ميان تعويض ميكنند و اكثرا همين افراد از فيلترهاي با كيفيت پايين استفاده مي كنند. ابن كار باعث مي شود فيلتر عمل تصفيه را نتواند به صورت كامل انجام دهد و منجر به آسيبهاي جدي به موتور اتومبيل مي شود كه بعدا متوجه مي شويم اگر هربار فيلتر را عوض مي كرديم و فيلتر مناسب جايگزين ميكرديم چقدر از هزينه تعمير موتور و صرف وقت جلوگيري مي شد.
5- درجا گرم كردن ماشين به مدت طولاني: اين كار نه تنها مفيد نيست بلكه ضرر زيادي هم به موتور وارد ميآورد درجا كاركردن بيش از حد باعث گرم شدن بيش از حد منبع اگزوز ميشود و اين گرما به موتور منتقل ميشد كه به نوبه خود براي موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهايتا يك دقيقه ماشين درجا كاركند سپس چند كيلومتر اوليه تا گرم شدن ماشين در حد مطلوب را با سرعت پايين طي كرد.
6- پايين آوردن شيشه به جاي استفاده كردن از كولر دراتوبان: چندي پيش يك آزمايش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر يك اتومبيل در اتوبان كولرش روي درجه يك فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرويي كه شيشه راننده آن 40 درصد باز است كمتر است.
7- خلاص نكردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافيك: اين كار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روي دوشاخه كلاچ و گيربكس و ... مي شود.
8- گرفتن ترمز و كلاچ به صورت همزمان براي نگه داشتن خودرو: اين كار خود باعث اين ميشود كه متراژ ترمز افزايش پيدا كند زيرا زماني كه كلاچ درگير است از نيروي ترمزي موتور نيز استفاده ميشود و زماني كه كلاچ و ترمز باهم فشار داده ميشود خود باعث ديرتر ايستادن خودرو ميشود بهترين كار اين است كه ترمز را فشار داده وقبل از اينكه خودرو به لرزش بي افتد كلاچ را بگيريم.
9- با سرعت پايين در لاين سرعت حركت كردن و بالعكس:بسيار ديده شده كه رانندگاني با سرعتهاي بسيار پايين در لاين سرعت حركت ميكندد و در عوض رانندگاني با سرعتهاي زياد در لاينهاي كناري حركت ميكنند كه هر دو باعث ايجاد خطرات جبرا ن نا پذيري مي شوند.
10- ريختن آب لوله كشي داخل رادياتور: اين كار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادياتور و واتر پمپ و موتور ميشود و بسيار ديده شده كه حتي باعث سوختن واشر سر سيلندر هم شده. بهترين كار اين است كه آب را جوشانده و بگزاريم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانيم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بيشتر شود آب سالم تر ميشود فقط دقت كنيد كه بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ريخت ته آب به داخل رادياتور خود داري كنيد البته مايعهاي آماده هم در بازار هست كه خوب روش اول قابل اطمينان تر است.
11- ريختن آب لوله كشي داخل منبع شيشه شور:اين كار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع ، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن ميشود براي تامين اين آب هم ميتوان از روش بالا استفاده كرد البته مايعهاي آماده هم در بازار هست .
12- سنگين كردن بيش از حد خودرو: پر كردن صندوق عقب با وسايلي كه به آن احتياجي نيست باعث بالا رفتن مصرف سوخت ميشود حدالامكان بايد خودرو خود را سبك كنيم.
13- نصب باربند در مواقعي كه به آن نياز نداريم: باربند را فقط بايد زماني ببنديم كه به آن احتياج داريم زيرا وجود باربند باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به ميزان 10 درصد مي شود.
14- نشاندن كودك روي پاي سرنشين جلوي خودرو ايربگ دار: اين كار بارها ديده شده كه بسيار هم خطرناك هست و در يك تصادف كوچك اگر ايربگ باز شود حتما كودك خفه خواهد شد بهتر است هميشه كودك روي صندلي مخصوص در رديف عقب بنشيند.
15- استفاده از بنزين معمولي در خودروهاي داراي مبدل كاتاليستي: بنزينهاي معمولي موجود در كشور با اينكه روي پمپها نوشته بدون سرب اما باز هم مقدار زيادي سرب دارد كه سرب موجود در آن قاتل مبدل كاتاليستي است و با توجه به اينكه بنزين سوپر كيفيت بهتري نسبت به بنزين معمولي دارد بهتر است از بنزين سوپر استفاده شود.
16- دقت نكردن به سطح كيفي روغن موتور و تطبيق آن با سطح كيفي روغن توصيه شده توسط كارخانه: مثلا چند وقت پيش ديدم كه فردي در موتور پرايد داشت روغن توتال 5000 مي ريخت و پس از اينكه به او توضيح دادم كه سطح كيفي توتال 5000 sj است و روغن موتور سازگار با پرايد sf يا sg است در انتخاب روغن خود تجديد نظر كرد.
17- استفاده از نور بالا در مه: در شرايط مه آلود استفاده از نور بالا ديد را كمتر ميكند در اين شرايط نور خودرو بايد روي نور پايين باشد و اگر خودرو مه شكن دارد بايد آن را روشن كرد.
18- خاموش نكردن خودرو پس از طي مسافت طولاني: اين كار براي ماشينهاي گازوييلي است نه بنزيني بيشتر ديده شده رانندگان صبر مي كندد تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش ميكنند اين كار ضرر جدي به موتور وارد مي كند كاركردن بيش از حد باعث گرم شدن بيش از حد منبع اگزوز مي شود و اين گرما به موتور منتقل ميشد كه به نوبه خود براي موتور ضرر دارد. اگر خودرو بيش از اندازه گرم باشد زماني كه اتومبيل را خاموش كنيم سيستم فن اتوماتيك روشن مي ماند و نيازي به روشن گذاشتن ماشين نيست.
19- تكيه پا به كلاچ: بسيار ديده شده رانندگاني كه وقتي حتي با دنده پنج در اتوبان حركت ميكنند پاي خود را روي كلاچ تكيه ميدهند و كلاچ كورس كامل خلاصي را طي مي كند و اين كار باعث فشار آمدن به گيربكس مي شود.
20- جلو آوردن بيش از حد صندلي : خيلي از افراد ( البته بيشتر خانم ها ) فكر مي كنند هرچه صندلي جلوتر باشد تسلط راننده بيشتر مي شود و به اصطلاح دست فرمان خوب مي شود. خير اين طور نيست صندلي بايد طوري باشد كه راننده كاملا راحت باشد.
21- گاز دادن قبل از خاموش كردن خودرو: اين كار قبلا در خودروهاي كاربراتوري براي بهتر روشن شدن خودرو انجام مي شد .ولي در خودروهاي انژكتوري اين كار مضر است زيرا زماني كه شما گاز ميدهيد وسپس سويچ را مي بنديد مقداري بنزين نسوخته باقي ميماند كه خود باعث خرابي سوزن انژكتور و بد كار كردن خودرو در هنگام استارت زدن مي شود.
22- گاز دادن قبل از روشن كردن خودرو انژكتوري: اين كار قبلا در خودروهاي كاربراتوري براي بهتر روشن شدن خودرو انجام مي شد .ولي در خودروهاي انژكتوري اين كار بي فايده است.
23- پارك كردن خودرو خلاف جهت خيابان: زماني كه شما خودرويتان را مثلا در سمت راست خيابان به صورت عكس پارك كنيد اگر خدايي نكرده خودرويي با خودرو شما برخورد كند شما مقصر حادثه شناخته مي شويد.
24- خاموش شدن خودرو به دليل نداشتن سوخت: اين كار در بعضي اوقات باعث سوختن پمپ بنزين مي شود و اصولا نبايد گذاشت چراغ بنزين روشن شود زيرا رسوبات و ناخالصيهاي ته باك وارد مسير سوخت مي شود و باعث اختلال در كار پمپ بنزين ، فيلتر بنزين و نهايتاً انژكتور مي شود.
عصر خودرو
معرفی مختصر :